Origo vill återinföra ordningsbetyg, senarelägga ordinarie betyg och göra betygskriterierna mer begripliga, strävar vi efter att skapa en mer stödjande och rättvis skolmiljö. Vi vill att alla elever ska känna sig trygga och motiverade att uppnå sin fulla potential.
För att skapa en trygg och respektfull miljö i våra skolor vill vi återinföra ordningsbetyg. Detta innebär att elevernas uppförande kommer att bedömas och dokumenteras på ett strukturerat sätt. Ordningsbetyg ska fungera som ett verktyg för att identifiera och åtgärda problematiskt beteende tidigt. Om en elev visar dåligt beteende redan under grundskolan, ska skolan kunna agera direkt med stöd från föräldrar, lärare och rektor. Målet är att bryta den så kallade "brottstrappan" genom att tidigt visa att dåligt beteende inte tolereras och att åtgärder sätts in för att korrigera detta.
Senareläggning av ordinarie betyg
Vi föreslår att ordinarie betyg ska ges från och med andra terminen i sjunde klass. Detta ger eleverna mer tid att utvecklas och anpassa sig till skolans krav utan pressen av formella betyg under de första åren av sin skolgång. Det skapar en möjlighet för lärarna att fokusera mer på elevernas individuella utveckling och lärandeprocess, snarare än att tidigt kvantifiera deras prestationer.
Klarare och mer begriplig betygssättning
Lärarnas roll i betygssättningen måste bli tydligare. Betygskriterierna behöver förenklas och anpassas för att vara lättförståeliga för barnen. Detta innebär att kriterierna ska vara formulerade på ett sätt som barn i olika åldrar och med olika förutsättningar kan förstå. Genom att göra betygssättningen mer transparent och begriplig, kan vi säkerställa att eleverna får en rättvis och rättfärdig bedömning av sina kunskaper och färdigheter.