Järnväg

Genom att snabbt utbygga höghastighetsbanorna och stärka godstrafiken kan vi redan år 2035 ha ett fungerande höghastighetsnät. Detta är en investering som kommer att betala sig själv genom ökad tillväxt, bättre miljö och högre livskvalitet för Sveriges invånare.

En vital del av Sveriges infrastruktur


Spårfel, växelfel, trasiga tåg, dyra biljetter, sena ankomster, långa restider, elfel, urspårningar och en föråldrad tågräls är alla tecken på att Sveriges järnvägssystem är i stort behov av förbättringar. Järnvägen är inte bara en viktig del av Sveriges historia, utan den är också en kritisk komponent för Sveriges framtid. Både för logistik och persontransporter är en välfungerande järnväg vital för landet.


Höghastighetståg


Vi föreslår en snabb investering i ny järnväg byggd för höghastighetståg som kan köra i 320 km/h. Detta är nödvändigt av flera skäl:

  • Ökad transportkapacitet: Med en befolkning som förväntas nå nästan 12 miljoner år 2035, och där tågresandet ökar snabbare än befolkningen, behöver vi en högre transportkapacitet både för personer och gods.

  • Miljömål: Sveriges ambitiösa klimatmål förutsätter en kraftigt ökad kapacitet i järnvägssystemet för att minska utsläppen från transporter. Höghastighetståg kan ersätta 80-90% av alla flygresor mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö/Köpenhamn, vilket skulle minska inrikesflygets klimatutsläpp avsevärt.

  • Ekonomisk tillväxt: Det finns ett tydligt samband mellan infrastrukturinvesteringar och ökad produktivitet och tillväxt. Med höghastighetståg kan vi knyta ihop södra Sverige till en enda stor arbetsmarknadsregion, vilket skapar tillväxt för hela landet och avlastar de överhettade bostadsmarknaderna i storstäderna.

  • Kortare restider: Med höghastighetståg tar det bara 2 timmar att resa från Stockholm till Göteborg och 2,5 timmar från Stockholm till Malmö. Så korta restider skulle göra att flera miljoner resenärer väljer tåget framför andra trafikslag, vilket inte bara är bättre för miljön utan också för individernas livskvalitet genom kortare pendlingstider.

  • Frigjord kapacitet på befintliga banor: När de långväga personresorna flyttas över till höghastighetståg frigörs kapacitet på de nuvarande stambanorna, vilket möjliggör upp till en tredubbling av godstransporterna på järnväg. Detta betyder färre lastbilar på vägarna och därmed mindre vägslitage och lägre utsläpp.


Utbyggnad av godstrafiken


Utöver satsningen på höghastighetståg måste vi också bygga ut och förbättra godstrafiken. Järnvägsnätet för godstransporter, inklusive viktiga banor som Malmbanan, måste moderniseras och förstärkas för att undvika ständiga störningar och haverier. En pålitlig godstrafik är avgörande för Sveriges industri och exportsektor.


Investering för framtiden


En satsning på höghastighetståg och utbyggnad av godstrafiken innebär att fler kan arbetspendla på längre sträckor och att företag kan rekrytera kvalificerad arbetskraft från en större region. Detta är inte bara en investering i transportinfrastruktur utan också i Sveriges ekonomiska och miljömässiga framtid. Länder som Japan, Frankrike, Spanien, Kina, Tyskland och Italien har redan gjort framgångsrika satsningar på höghastighetståg, och nu är det dags för Sverige att följa efter.

Privacy policy

OK
unsplash